BWA

1Femeile de afaceri sunt energice, pozitive și puse pe fapte mari. Indiferent de domeniul în care activează, odată ce și-au stabilit anumite obiective, se vor dedica realizării acestora și nu se vor opri aici. Ne-au demonstrat-o beneficiarele Proiectului Business Academy for Women, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Liza Mamaliga, 28 de ani, Dulce Plai S.R.L., or. Ungheni

Am decis să continui tradiția bunicului și a tatălui meu

Am moștenit #pasiunea pentru albini și apicultură de la bunicul și tatăl meu. Mi-am petrecut toată copilăria printre stupii din spatele casei. Îmi plăcea să-l urmăresc pe tata cum avea grijă de albini și eram omniprezentă la procesul de colectare a mierii. În acea perioadă familia noastră avea 30 de stupi de la care era colectată mierea și o vindea angro, asigurând jumătate din veniturile familiei.

Ideea de a #inițiaoafacere mi-a venit în ultimul an de facultate. Doream neapărat sa-mi valorific cunoștințele și abilitățile obținute în anii studenției. Am analizat mai multe 2opțiuni și am înțeles că trebuie să aleg ceia ce-mi place. Am decis să continui tradiția bunicului și a tatălui meu, astfel că în 2012 am deschis o afacere în apicultură. Unul dintre obiective a fost diversificarea produselor conexe apiculturii pentru a majora profitul. Alt obiectiv important, la care țin foarte mult, este unul social, organizarea programelor de asistență și dezvoltare pentru tinerii din zonele#rurale și conștientizarea importanței apiculturii prin educarea societății.

Pas cu pas am reușit să diversificăm produsele de prisacă și cele naturiste. La ora actuală producem#polen/propolis, lumânăridinceară, săpun/șampon și ceaiuridinplante. De curând am elaborat un produs nou - #batoaneenergizante și suntem în perioada de testare a acestora.

Acum suntem 3 angajați și avem grijă de 180 de familii de albine. Am reușit să diversificăm gama de produse și am ajuns la 20. Promovarea și marketingul online îl facem, în special, prin intermediul rețelelor de socializare și a portalului nostru.

Produsele noastre sunt făcute artizanal, dar intenționăm să procurăm utilaj pentru automatizarea unor procese. Totodată, vom continua să diversificăm gama noastră de produse, iar pe termen lung intenționăm să exportăm.

3Despre Programul „Business Academy for Women” am aflat de pe site-ul ODIMM. Anterior am participat la componentele de instruire la proiectele #PARE 1+1 și PNAET. Anume calitatea instruirilor oferite de ODIMM m-a determinat să aplic și la componenta de instruire a Programului „Business Academy for Women”. Cursurile m-au ajutat să ajustez procesele manageriale și de producere ale companiei. Mi-au fost foarte utile informațiile privind procedurile de export, pe care le voi lua în calcul când voi ajunge să export produsele noastre pe piețe externe. Urmăresc toate #programeledesuport, implementate de ODIMM, și voi aplica la componentele de finanțare pentru care sunt eligibilă.

6Femeile de Afaceri sunt energice, pozitive și puse pe fapte mari. Indiferent de domeniul în care activează, odată ce și-au stabilit anumite obiective, se vor dedica realizării acestora și nu se vor opri aici. Ne-au demonstrat-o beneficiarele Programului Business Academy for Women, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Svetlana Nițoreanu, 38 de ani, S.R.L. “Lanacomlux”, or. Caușeni
Am decis să deschid propria afacere în 2015. Soțul meu a fost cel care m-a susținut și m-a îndrumat în lumea business-ului. Cel mai greu mi-a fost să renunț la serviciul meu. Munceam la bancă și mi-a fost foarte greu să ies din zona de confort, dar în cele din urmă am reușit.

Mi-am propus să mă implic în afacerile gestionate de familia mea, să diversific activitățile și să contribui la bunăstarea noastră comună.

După realizarea unui studiu amănunțit de piață am hotărât să plantăm o livadă de alun. Am ales această cultură din mai multe motive. Condițiile climaterice din RepublicaMoldova sunt perfecte pentru a crește alunul. Acesta este mai puțin răspândit în țara noastră, comparativ cu nucul și migdalul. Nu este pretențios, iar fructele sale sunt ușor de păstrat. 

7

În acest an am recoltat prima roadă și suntem foarte optimiști. Pentru a crește valoarea produselor am decis să obținem certificarea ecologică. Astfel, suntem printre primii producători de alune ecologice din Republica Moldova. Certificarea ne va permite și să exportăm alunele pe o piață mai mare. Pe viitor planificăm construcția unei hale, în care să procesăm produsele noastre și să exportăm produse finite.

Am participat la mai multe proiecte gestionate de ODIMM. Recent am beneficiat de instruire în cadrul Componentei I a Programului Business Academy for Women. Cunoștințele obținute și abilitățile primite ne vor ajuta să ieșim la export cu produsele noastre. Drept urmare a acestor instruiri, am demarat etapa de cercetare a potențialelor piețe pentru produsele noastre. Am identificat regiunea și deja am planificat o vizită de informare în acest sens.

4Femeile de afaceri sunt energice, pozitive și puse pe fapte mari. Indiferent de domeniul în care activează, odată ce și-au stabilit anumite obiective, se vor dedica realizării acestora și nu se vor opri aici. Ne-au demonstrat-o beneficiarele Programului Business Academy for Women, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Tesner Elena, 50 ani, producerea genților SRL „Maalex Bag”, mun. Chișinău

La sfârșitul anilor 90 vindeam tapete la Calea Basarabiei pentru a-mi putea întreține familia. Era o perioadă grea pentru noi toți. Încercam să vând de toate și așa am început să comercializez articole din piele, inclusiv genți. Cel mai dificil a fost procesul de achiziție angro și toată procedura de import. Trebuia să mergi în altă țară, să alegi modele, să le transporți, etc. La un moment dat m-am întrebat ce ar fi dacă le-aş produce singură.

În fiecare zi urmăream cum clienții aleg gențile, ce întreabă și ce caută. Am cercetat ce modele sunt mai solicitate, am selectat unul și am făcut toate calculele de rigoare pentru a le produce și realiza. Pe atunci soțul avea o afacere de asamblare a mobilei din piele artificială și împreună am realizat câteva articole pentru a le testa. Gențile noastre erau la mare căutare, astfel că în 2004 am început să le producem. Acum am o afacere cu 35 de angajați, 2 puncte comerciale în Chișinău și Bălți, iar gențile noastre se vând în toată țara.5

Am aflat de programul Business Academy for Women în cadrul unei expoziții specializate, unde am beneficiat de subvenții din partea ODIMM-ului. Tot atunci am fost informată și despre alte programe gestionate de ei.

Acum planific să diversific produsele și să lansez mai multe modele de genți. Pentru a le confecționa am nevoie de utilaj special. Totodată, studiez posibilitățile de export și chiar negociez cu o companie britanică, care s-a arătat interesată de gențile noastre. Pentru noi este o etapă nouă, totul este diferit și specific. În acest sens participarea la instruirea din cadrul Componentei I a Programului Business Academy for Women m-a ajutat să înțeleg de ce am nevoie pentru a mă extinde și pentru a mă lansa pe piețele externe. Sunt hotărâtă să aplic și pentru etapele următoare ale programului și sper să-mi realizez planurile.

1Femeile de afaceri sunt energice, pozitive și puse pe fapte mari. Indiferent de domeniul în care activează, odată ce și-au stabilit anumite obiective, se vor dedica realizării acestora și nu se vor opri aici. Ne-au demonstrat-o beneficiarele Programului Business Academy for Women, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Svetlana Stîș, 45 de ani, S.R.L. “Stâș&Stile”, or. Ștefan Vodă
Afacerea pe care o gestionez mă reprezintă

Am o mică afacere proprie, o fabrică specializată în confecționare de pantaloni pentru bărbați, femei și copii. Ne mândrim cu articolele noastre care se regăsesc în toată țara.

Afacerea pe care o gestionez este un vis devenit realitate. Încă de pe băncile școlii eram preocupată de tot ce avea tangență cu designul, mereu desenam, tăiam și coseam. Tot atunci am început să fac haine pentru mine, eram foarte mândră de mine.

Activitatea antreprenorială am început-o în 2007 prin deschiderea unui mic atelier de confecții și reparație a hainelor. Inițial eram doi angajați și ne orientam doar la piața din Ștefan Vodă. După 10 ani de activitate sunt managerul unei mici fabrici cu 15 angajați.3

Acum am un alt vis, vreau să-mi extind afacerea, iar pantalonii noștri să fie purtați și în alte țări. Acesta este principalul motiv care m-a determinat să aplic la Programul Business Academy for Women. Am participat la o serie de trainiguri, care mi-au oferit informații și cunoștințe de care aveam mare nevoie.

Totodată, am reușit să cunosc alte femei antreprenoare, care mi-au împărtășit experiența lor și m-au determinat să iau decizii importante pentru compania mea. Am realizat că pentru a avea produse competitive pe piața externă am nevoie de utilaj suplimentar și de instruirea personalului.

Obiectivul BAW

 

Pentru a participa la Programul de Mentorat, vă invităm să completați Formularul de aplicare on-line:
https://goo.gl/forms/4MNAWbhaQTHmlOd23 până la data de 14 martie 2018.

20180224 124113 edited25 de antreprenoare din raioanele Cimișlia, Basarabeasca și Hâncești au absolvit în data de 2 martie 2018 Componenta I de instruire din cadrul proiectului ”Business Academy for Women” și au obținut Certificatele de participare la training-urile de dezvoltare a abilităților manageriale. 

Femeile de afaceri au studiat cum să-și eficientizeze modelul de business şi să-și orienteze companiile pe care le gestionează către export. Modulele de instruire au cuprins subiecte primordiale din domeniul de management, marketing contemporan și relații economice internaționale.

"În cadrul proiectului ”Business Academy for Women” ne dorim să dezvoltăm o comunitate puternică de femei antreprenoare, care să dețină toate abilitățile manageriale de gestiune a unei întreprinderi în concordanță cu provocările peței naționale și internaționale. Astăzi instruim ultimul grup de femei și deja avem primele rezultate, 10 antreprenoare s-au orientat pe piețele externe și exportă produsele sale în 4 țări", a menționat Ana Sochirca, manager de proiect.

Menționăm că în perioada septembrie 2017 – februarie 2018, peste 300 femei au beneficiat de instruire antreprenorială în cadrul Componentei I a Proiectului „Business Academy for Women” (BAW), implementat cu suportul Uniunii Europene.

Antreprenoarele au fost repartizate în 12 grupuri regionale, care s-au reunit la Chișinău, Ceadâr Lunga, Cimișlia, Comrat, Edineț, Râbnița, Rezina, Soroca, Sângerei, Ștefan Vodă, Tighina și Ungheni. Astfel, cele mai multe antreprenoare au fost instruite în regiunea de Nord - 83, urmate de 74 antreprenoare din regiunea Centru, 57 antreprenoare din stânga Nistrului și câte 50 antreprenoare din regiunea de Sud și UTA Găgăuzia.

În cadrul proiectului ”Busines Academy for Women” urmează Concursul de granturi, în cadrul căruia 10 femei antreprenoare vor beneficia de granturi a câte 6 mii euro pentru implementarea proiectelor.

În premieră pentru Republica Moldova, Proiectul prevede elemente ale programului european de accelerare a dezvoltării întreprinderilor PLATO care va permite antreprenoarelor să își perfecționeze abilitățile lor manageriale, dezvolte gândirea strategică, necesară pentru creșterea întreprinderilor, și dezvolte rețele de colaborare. Un avantaj enorm al programului PLATO este că participantele învață una de la alta pe baza experienței acumulate pe parcursul activității sale.
Un alt instrument valorificat este în cadrul proiectului este mentoratul. Acesta presupune transferul de cunoștințe de la antreprenorii experimentați către antreprenoarele care vor să crească și să se dezvolte.20180224 122156 edited

Proiectul BAW este finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) în parteneriat cu Centrul Internațional pentru Promovarea Femeilor în Business (ICAWB). Acesta a fost lansat în februarie 2017 pe o perioadă de 18 luni și urmărește promovarea abilităților economice și sociale ale femeilor, inclusiv și ale celor din regiunile rurale, prin reducerea inegalității de gen și sporirea accesului acestora la resurse financiare, servicii, tehnologii inovaționale și oportunități de dezvoltare.

 

 

 

Pagina 2 din 5

PROMO

Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

Logare